Doradztwo zawodowe - informacje ogólne


Etapy doradztwa zawodowego w szkole:
Etap I

Celem orientacji zawodowej w klasach I–III jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej i aktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu różnorodnych zainteresowań.

Etap II

Celem orientacji zawodowej w klasach IV–VI jest poznawanie własnych zasobów, zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej i aktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających rozwijaniu ich zdolności, zainteresowań oraz pasji.

Etap III

Celem doradztwa zawodowego w klasach VII–VIII szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów
do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przyszłych decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz posiadane informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji. Na tym etapie uczniowie mają dodatkowe zajęcia z doradztwa zawodowego

Co robi szkolny doradca zawodowy?

Przygotowuje uczniów do podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych, które uwzględniają znajomość własnych zasobów oraz informacji na temat rynku pracy i systemu edukacji.

Program szkolnego doradztwa zawodowego obejmuje cztery obszary:

  1. Poznawanie własnych zasobów, m.in.: zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych i słabych stron jako potencjalnych obszarów rozwoju, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia.
  2. Świat zawodów i rynek pracy, m.in.: poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy.
  3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, m.in.: znajomość systemu edukacji i innych form uczenia się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie.
  4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, m.in.: planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej z przygotowaniem do zdobywania doświadczenia zawodowego oraz refleksji nad nim, podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy, korzystanie z poradnictwa kariery.

 

Doradztwo zawodowe nie tylko w szkole.

  • Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku
  • Poradnictwo zawodowe w Powiatowym Urzędzie Pracy  w Białymstoku
  • Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Wojewódzkim Urzędzie Pracy
  • Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej
  • Młodzieżowe Centrum Kariery w Podlaskiej Wojewódzkiej Komendzie OHP
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
  • Mobilne Centrum Informacji Zawodowej Akademickie Biuro Karier
  • Białostocka Fundacja Kształcenia Kadr

W tych placówkach w Białymstoku można uzyskać:

  • diagnozę pod kątem dalszego kierunku kształcenia się i wyboru zawodu,
  • poradę dla młodzieży i rodziców (w ramach indywidualnych spotkań).

Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku. Lokalne Centrum Doradztwa Zawodowego
15-001  Białystok, ul. Ciepła 32 tel.: 782 655 650
www.ckubialystok.pl e-mail:  lcdz@ckubialystok.pl,   doradca@ckubialystok.pl

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 1 w Białymstoku
ul. Piotrkowska 2, 15-439 Białystok tel. 85 744 53 50 www.poradnia.bialystok.pl

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 w Białymstoku
ul. Mazowiecka 35, 15-301 Białystok tel.: 85 742 34 34 www.ppp2.eu


Charakterystyka szkół po szkole podstawowej

Źródło tabeli: Katalyst Education. Materiał udostępniony na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC BY 4.0) (https://mapakarier.org/)

Pogłębiona diagnoza predyspozycji zawodowych ucznia oraz indywidualne porady porady w oparciu o uzyskane wyniki

Pomocne adresy

Absolwent szkoły podstawowej…

  • zna strukturę szkolnictwa ponadpodstawowego,
  • zna kryteria przyjęć do szkół,
  • samodzielnie szuka informacji i korzysta z różnych dostępnych źródeł informacji,
  • zna siebie, swoje upodobania, mocne i słabe strony oraz własne predyspozycje do wykonywania zawodu,
  • zna czynniki niezbędne do podjęcia prawidłowej decyzji o wyborze zawodu,
  • zna zawody i ich podstawowe podziały,
  • umie napisać podanie, CV, list motywacyjny,
  • wie, gdzie szukać pomocy w wyborze zawodu, szkoły i planowaniu kariery zawodowej,
  • dostrzega zmiany na rynku pracy,
  • potrafi zaplanować swoją drogę do zawodu.

Rodzicu… Wspieraj swoje dziecko!

  • słuchaj uważnie swojego dziecka, rozważ z nim wszystkie czynniki, które mogą być kluczowe dla podjęcia przez niego decyzji, – pomóż w przygotowaniu listy możliwych rozwiązań,
  • zachęć swoje dziecko do przeanalizowania „plusów”  i „minusów” każdego rozwiązania,
  • pomóc dziecku wybrać najlepsze rozwiązanie, – chwal za aktywność, wspieraj i bądź ze swoim dzieckiem. Nie podejmuj decyzji za swoje dziecko , staraj się zaakceptować wybór szkoły...
Powrót na początek strony